söndag 3 maj 2009

Hockey i sommar värmen

Närmare 20 grader och sol ute innebär... hockey-VM och Stanley-cup slutspel. Det har gått lite mer än en vecka av VM som pågår nere i Schweiz. Och det är ju nu VM börjar på allvar. Finland är klara för kvarten och nu handlar det enbart om man ska komma 1,2 eller 3a i gruppen. Man har Kanada kvar att möta imorgon, måndag. Så jag tror det blir en 2a plats eftersom jag tror inte man rår på Kanada och samtidigt tror jag Tjeckien slår Vitryssland.
För Sverige är läget helt annorlunda, gruppen har varit ett getingbo där alla lag slagit varanda, med undantag för Ryssland som vinner gruppen. Men ikväll spelar Sverige mot hemmanationen Schweiz i en nästintill helt avgörande match om en plats i kvartsfinal. Förlust och Sverige måste lita på andra resultat och ett gigantiskt fiasko är nära. Men jag tror Sverige skärper till sig och vinner.

I NHL slutspelet har andra omgången dragit igång.
Mitt tips i kvartsfinalerna(trots att minst en match är spelad bland lagen):

Western

Detroit red wings - Anaheim ducks 3-4 (i matcher)
Regerande mästarna tror jag åker ut här, ducks är väldigt tunga att möta och älskar spela slutspel. Veteranerna som såg "mätta" ut förra året, tex Selänne, Pronger och Nierdenmayer spelar riktigt bra tillsammans med unga killar som Getzlaf, Ryan och målvakten Hiller som var lysande i först omgången. Detroit har ett bättre lag sett till spelarna men jag tror på en skräll här.

Vancouver canucks - Chicago blackhawks 2-4
Här står det redan 1-1 i matcher och här tror jag på en till skräll. Blackhawks kryllar av unga killar som Toews, Kane, Sharp och Versteeg bland annat. Och målvakten Khabibulin har vaknat till liv igen. Vancouver tog in Sundin i januari men har inte visat så mycket än, man får lita på tvillingarna Sedin och målvakten Luongo att det här ska gå vägen.

Eastern

Washington capitals - Pittsburgh penguins 2-4
Stora tungviktsmötet hittills, riktigt hat rivalitet som kan bli lika stort som 90-talets colorado-detroit matcher. Ovetchkin, med sina vapendragare Bäckström och Semin mot Crosby och Malkin. Här tror jag på Pittsburgh, det kommer att bli jämnt hela vägen men jag tror att Crosby och Malkin kan ta sitt lag till en ny final.

Boston bruins - Carolina hurricanes 4-1
Boston var överlägsna i serien på östra sidan. Vilket man kommer att visa här, man har NHLs just nu bästa målvakt i Thomas och spelare som Savard och Chara tar dom vidare. I Carolina är det Staal som bär det här laget på sina axlar, han orkar inte göra det själv, andra måste växa om det ska bli jämnare. Men närmare än så kommer man inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar